Giambattista
Piranesi & Figlio
3
Giambattista P. 1720-1778, Francesco P. 1758-1810
Il realismo e l'astrazione.
Carceri d'invenzione
Imaginary Prisons: from ca. 1745 to 1750.
The first source of inspiration for Piranesi must evidently have been the entrance and internal passage of Castel Sant'Angelo, with its surreal atmosphere and the little natural light that filters in from the outside.
But also the basements of the ancient Roman baths and in particular the basements of the Colosseum, and more. In turn, it is evident how many artists and architects of the generations following Piranesi were inspired by his "Prisons of invention".
Directly or indirectly, Piranesi greatly influenced the collective imagination, both at the time of his publications and in the following centuries with far echoes.
For example: the controversial "Palazzaccio" in Rome, with its "missing architectural hierarchy", by the architect Guglielmo Calderini (1837-1916), and then the Futurism, Antonio Sant'Elia with "La Città Nuova" (1914), the director Fritz Lang (1890-1976) in his film "Metropolis" (1927), Hugh Ferris (1889-1962) with the his "The Metropolis of Tomorrow" (1929), Maurits Cornelis Escher (1898-1972) with his endless staircases, , more recently, the director Jean-Jacques Annaud in his "In the Name of the Rose" (1980), regarding the interior setting and the stair maze. M.L.
Source: The Metropolitan Museum of Art, New York City, NY, U.S.A.
J. M. William Turner: "Dark Prison" (Carcere Oscura), 1790-99,
After Giovanni Battista Piranesi.
Source: The Metropolitan Museum of Art, New York City, NY, U.S.A.
La Colonna Traiana
Giambattista Piranesi, Francesco Piranesi e Collaboratori:
"Trofeo o sia magnifica Colonna di Traiano", 1774.
Source: Wikisource:
"Lo scultore dando principio alla rappresentanza della Storia ci fa vedere li due Ponti 2. composti di barche; e benche siano l'uno all'altro vicini ha voluto indicare i due diversi passaggi 3. 4. di Traiano alla testa del suo esercito sopra i due luoghi del Danubio, ovvero Istro facendo quivi scorgere la numerosa popolazione nel marciar dell'Esercito sopra i ponti; mentre di due passaggi ne forma un solo per adattarsi alla strettezza del sito, che non comportava altrimenti per rappresentare la veduta di un grande esercito. Trajano sopra un suggesto 5. composto di pietre quadrate sopra la Sedia, che chiamavasi Sella Castrense; essendo intorno a lui i suoi principali Capitani; ed altri Uffiziali fra quali a lato dello stesso siedono due, uno de quali può credersi che sia Lucio Prefetto.
ICONOGRAPHIC SOURCES
- Universitätsbibliothek Leiden, University Library Digital Collection, Leiden, Holland.
- e-rara, ETH-Bibliothek Zürich, Swiss, e-rara.ch.
- BnF, Bibliothèque nationale de France, Paris, France, gallica.bnf.fr.
- THE MET, The Metropolitan Museum of Art, New York City, NY, U.S.A.
- Harvard Art Museums collection online, Cambridge, MA, U.S.A.